01 окт. Свилен Блажев, цикъл лято 2016г, изложба 15.10-15.11.2016г
галерия „L’UNION DE PARIS“
ОБЕКТИ
Свилен Блажев
15 октомври – 15 ноември 2016
Откриване: 15 октомври, събота, 14:00 – 20:00 ч.
В контекста на съвременната визуална култура, която от една страна сякаш се движи на ръба между дизайна и свръхобработения, „излъскан“ образ, а от друга – толерира до крайност кича и забравя за възможностите на естетското, обръщането към експеримента в живописта, към чистота на цвета и материала, е смел жест на искреност и откровеност.
Свилен Блажев експериментира в една гранична територия между двуизмерното и триизмерното, която, в случая с изложбата „Обекти“ в галерия „L’UNION DE PARIS“, изявява най-вече духновния актив на живописта в нейната най-първична форма чрез подчертаване на нейния структурен и материален потенциал. Това веднага препраща към живописните паметници на християнското изкуство, в които освен белезите на висока ерудираност, познание за божественото и художествено умение, се четат и следите на времето, допълнително „обработили“ живописния слой. Авторът прави препратка към историчността в изкуството, и по-специално в живописта, без обаче да се опира върху конкретни негови постижения, а по-скоро чрез обръщане към архетипа, чрез внушение за дълбочината на времето и значението на традицията.
Обектите, представени в изложбата, атакуват възприятията със своята подчертана материалност и цветност. В тях чувството за ритъм се диктува не само от пластичната им активност в пространството на галерията, но и от редуването на груби фактури с гладки повърхности. Геометричната игра на правоъгълни и кръгли форми от друга страна е засилена от смели цветни решения, които обаче създават усещането за пълна хармония и спокойствие, а не целят създаването на напрегната, провокативна среда за наблюдателя.
В пространството на галерията се срещат материи, които създават собствени мостове помежду си, а заедно с това остават изключително динамични. В тази напълно абстрактна ситуация авторът принуждава зрителя да усети сетивно, дори тактилно „картините“. С това решение за експониране на произведенията, освен пластичното формиране на средата, наблюдаващият е напълно обгърнат и потопен в изцяло нова атмосфера.
Тази особеност на експозицията препраща още веднъж към метафизичността на средновековното храмово пространство, към условността на ритуалното и към тайнственото, а с това обектите на Свилен Блажев прокарват вечното и универсалното в изкуството чрез съвременния жест на абстрактния визуален език.
Дарина Бойкина